POTVRZENÁ ÚČAST 2018     1x F-16 (D); 1x C-130 (S) 6x PC-9M (D) 1x F-16 (D) 1x F-18 (D) 1x Rafale (D) 1x EF Typhoon (S); 1x P-3C (S); 1x Sea King (S); 1x Sea Lynx (S); 1x EC-135 (S); 1x Bell 206 (S) 1x JAS-39 (D) 1x AS365 (S); 1x C-27 (S); 2x L-39 (S)  1x DA-20 (S); 1x P-3C (S) 1x F-16 (D); 6x TS-11 (D); 1x F-16 (S)  1x C-27 (S); 1x MiG-29 (D); 1x UH-60 (S)  1x EF Typhoon (D) 1x SK 35 Draken (D); 1x AJS37 Viggen (D); 1x J32 Lansen (D); 1x Saab 105 (Supp)   

SW-4 Pusczyk

Polský výrobce vrtulníků PZL Swidnik je u nás dostatečně znám svými nejznámějšími typy Mi-2 a W-3A Sokol. Mezi poslední ze świdnických konstrukcí patří i lehký vrtulník SW-4. Jedná se o vůbec první konstrukci lehkého vrtulníku, který je zkonstruován, vyvinut a vyráběn v Polsku.

První snahy o vývoj lehkého vrtulníku ve Swidniku je možné datovat do 60. let minulého století. Postupně však docházelo k mnoha přerušením vývoje. Základní rysy byly načrtnuty již v roce 1981. Samotný vývoj typu SW-4 byl ale zahájen až v roce 1986.

K základnímu výcviku pilota vrtulníku je třeba mít k dispozici malý vrtulník s co nejmenší spotřebou a s ní svázaných provozních nákladů, který je možný dále použít také k rekreačnímu létání nebo k některým speciálním leteckým pracím. Jako ideální k takovému využití se tedy jeví vrtulník s možností přepravy čtyř až pěti osob, který umožňuje i přepravu raněného, díky vyšší nosnosti i například zemědělské práce a podobně. Jeho využití v armádě či u policie je nasnadě. Těmto parametrům odpovídá i typ SW-4 klasické koncepce, poháněný jedním turbohřídelovým motorem Allison Rolls-Royce 250-C20R/2 o výkonu 336 kW. Avionické vybavení je možné přizpůsobit konkrétním požadavkům zákazníka. Prototyp poprvé vzlétl 26. října 1996. Dne 15. listopadu 2004 byl ve Świdniku představitelům polských vzdušných sil předán první. SW-4, který obdežel název Pusczyk (Puštík). Vrtulníky jsou používány především u letecké školy v Deblinu.

 

Hlavní technické údaje

Průměr nosného rotoru 9,00 m
Délka s otáčejícími se rotory 10,57 m
Výška s rotory 3,13 m
Hmotnost prázdného stroje 1 050 kg
Maximální vzletová hmotnost 1 800 kg
Maximální rychlost 260 km/h
Dostup 5 200 m
Dolet 790 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 

Partnerský stát

Special Partner Nation

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER

Pivovar Zubr

HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER
HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER

Česká televize