POTVRZENÁ ÚČAST 2018     1x F-16 (D); 1x C-130 (S) 6x PC-9M (D) 1x F-16 (D) 1x F-18 (D) 1x Rafale (D) 1x EF Typhoon (S); 1x P-3C (S); 1x Sea King (S); 1x Sea Lynx (S); 1x EC-135 (S); 1x Bell 206 (S) 1x JAS-39 (D) 1x AS365 (S); 1x C-27 (S); 2x L-39 (S)  1x DA-20 (S); 1x P-3C (S) 1x F-16 (D); 6x TS-11 (D); 1x F-16 (S)  1x C-27 (S); 1x MiG-29 (D); 1x UH-60 (S)  1x EF Typhoon (D) 1x SK 35 Draken (D); 1x AJS37 Viggen (D); 1x J32 Lansen (D); 1x Saab 105 (Supp)   

C-295M

Vývoj transportního letounu C-295 zahájila španělská firma CASA (Construcciones Aeronáuticas S.A.), která je nyní součástí evropského konsorcia Airbus, v druhé polovině devadesátých let. Využila přitom prvky konstrukce osvědčeného typu CN-235. Letoun C-295 se vzletovou hmotností 23 200 kg má přetlakovou kabinu s využitelným objemem 57 m3, která v osobním uspořádání pojme 71 vojáků či 48 parašutistů nebo 24 raněných na nosítkách. Při přepravě nákladu lze do ní umístit kupříkladu osm kontejnerů o rozměrech 88 x 54“ nebo pět 108 x 88“ či tři terénní automobily Land Rover. Pohon stroje C-295 zajišťují dva turbovrtulové motory Pratt and Whitney PW-127G o výkonu po 1971 kW (2645 k) se šestilistými vrtulemi, které mu udělují cestovní rychlost až 480 km/h. Dolet s nákladem o hmotnosti 8000 kg činí 2150 km. Předností tohoto transportního stroje je vyspělá avionika, což potvrzují například vícefunkční barevné grafické displeje v kokpitu pro dva piloty.

Zálet prvního prototypu letounu C-295 se uskutečnil 28. listopadu 1997 a po letových zkouškách typ získal certifikaci v listopadu o dva roky později. Jako první o něj projevilo zájem domácí španělské letectvo, Díky svým kvalitám se dokázal prosadit nejen v domácích španělských vzdušných silách, ale i v letectvech nemála dalších zemí – například Polska, Jordánska, Brazílie, Finska, Kazachstánu, Portugalska. Česká republika provozuje od roku 2010 čtyři stroje. Řada letounů byla zákazníkům dodána v námořní hlídkové verzi Persuader.

Hlavní technické údaje

Rozpětí 25,87 m
Délka 24,44 m
Výška 8,66 m
Hmotnost prázdného stroje 11 000 kg
Maximální vzletová hmotnost 23 200 kg
Maximální rychlost 482km/h
Dostup 9 144 m
Dolet 5 630 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 

Partnerský stát

Special Partner Nation

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER

Pivovar Zubr

HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER
HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER

Česká televize