POTVRZENÁ ÚČAST 2018     1x F-16 (D); 1x C-130 (S) 6x PC-9M (D) 1x F-16 (D) 1x F-18 (D) 1x Rafale (D) 1x EF Typhoon (S); 1x P-3C (S); 1x Sea King (S); 1x Sea Lynx (S); 1x EC-135 (S); 1x Bell 206 (S) 1x JAS-39 (D) 1x AS365 (S); 1x C-27 (S); 2x L-39 (S)  1x DA-20 (S); 1x P-3C (S) 1x F-16 (D); 6x TS-11 (D); 1x F-16 (S)  1x C-27 (S); 1x MiG-29 (D); 1x UH-60 (S)  1x EF Typhoon (D) 1x SK 35 Draken (D); 1x AJS37 Viggen (D); 1x J32 Lansen (D); 1x Saab 105 (Supp)   

B-52 Stratofortress

Již více než 60 let tvoří páteř strategického bombardovacího letectva Spojených států osmimotorové bombardéry řady Boeing B-52 Stratofortress, určené jak pro útoky konvenční, tak jadernou municí.

Nový těžký dálkový bombardér, jenž měl perspektivně nahradit ve výzbroji USAF stroje řady Convair B-36 a Boeing B-47, byl vyvíjen již od roku 1948. O čtyři roky později, 15. dubna 1952, vzlétl jeho první prototyp. První sériový kus úvodní varianty B-52A jej následoval o dva roky později. Po rozsáhlém zkušebním programu, a z něho vzešlých úpravách, přijalo americké letectvo vylepšený model B do řadové služby v roce 1955. Postupně bylo postaveno celkem 744 kusů různých verzí, z nichž poslední nejnovější varianty B-52H, jíž vzniklo 102 strojů, byl převzat v říjnu 1962.

Úkolem B-52 bylo v době svého vzniku pronikat na nepřátelské území ve velkých výškách a podnikat útoky na strategické dobře chráněné cíle. S rozvojem a zdokonalením pozemního protiletadlového vojska i změnou vojensko-politických hrozeb, však byla postupně tato strategie nasazení přizpůsobována novým podmínkám. V současné době tak jsou posádky cvičeny v použití široké škály konvenční, jaderné i přesně naváděné munice zahrnující například i střely s plochou dráhou letu, či laserově a družicově naváděné pumy.

Aby byly stroje schopny plnit aktuální požadavky, byly průběžně několikrát modernizovány zejména jejich navigační a zbraňové systémy. Standardní posádku B-52H v současné době tvoří pět osob: velitel letadla - pilot, druhý pilot, navigátor a dva operátoři zbraňových a elektronických systémů letounu. Letouny klasické celokovové konstrukce jsou poháněny původními motory Pratt & Whitney motory TF33P-3/103 o maximálním tahu po 75,64 kN, nechybí ani systém doplňováni paliva za letu, umožňující letounu podnikat i více než 30hodinové mise.

Díky své flexibilitě se B-52 účastnily řady konfliktů, z nichž jmenujme například akce nad Vietnamem, Irákem, Afghánistánem, bývalou Jugoslávií či Sýrií. Americké letectvo počítá s jejich provozem i za horizont roku 2040. Proto jsou v současné době zpracovávány projekty jejich příští rozsáhlé modernizace.

USAF v současné době provozuje výlučně stroje varianty B-52H u na základnách Minot AFB v Severní Dakotě a Barksdale AFB v Lousianě.

 

Hlavní technické údaje

Rozpětí 56,40 m
Délka 48,50 m
Výška 12,4 m
Hmotnost prázdného stroje 83 250 kg
Maximální vzletová hmotnost 219 600 kg
Maximální rychlost 1 017 km/h
Dostup 14 540 m
Dolet 16 330 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 

Partnerský stát

Special Partner Nation

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER

Pivovar Zubr

HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER
HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER

Česká televize