POTVRZENÁ ÚČAST 2018     1x F-16 (D); 1x C-130 (S) 6x PC-9M (D) 1x F-16 (D) 1x F-18 (D) 1x Rafale (D) 1x EF Typhoon (S); 1x P-3C (S); 1x Sea King (S); 1x Sea Lynx (S); 1x EC-135 (S); 1x Bell 206 (S) 1x JAS-39 (D) 1x AS365 (S); 1x C-27 (S); 2x L-39 (S)  1x DA-20 (S); 1x P-3C (S) 1x F-16 (D); 6x TS-11 (D); 1x F-16 (S)  1x C-27 (S); 1x MiG-29 (D); 1x UH-60 (S)  1x EF Typhoon (D) 1x SK 35 Draken (D); 1x AJS37 Viggen (D); 1x J32 Lansen (D); 1x Saab 105 (Supp)   

Zprávy

KDC-10: Návrat holandského obra

24.08.2018, 13:08

Letošní Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR nabídnou jedinečný návrat jednoho z největších dopravních a tankovacích letounů operujících ve službách vzdušných sil evropských zemí. Nizozemské královské letectvo (RNLAF) vysílá na statickou prezentaci letoun KDC-10, jehož dále doplní dva stíhací letouny F-16 Fighting Falcon.

V Evropě se nachází pouze dva stroje KDC-10, s oběma operuje Nizozemské královské letectvo a jeden z nich měli návštěvníci Dnů NATO šanci si zblízka prohlédnout poprvé a naposled v roce 2015. Oproti tomu lze stíhací letouny F-16 z řad RNLAF brát za tradiční účastníky, kteří si na mošnovském letišti odbyli premiéru již před deseti lety. 

„Účast letounu KDC-10 považujeme za jedinečnou už jen kvůli vysoké operační vytíženosti, kterou s sebou nese existence pouze dvou těchto strojů v Nizozemském královském letectvu. Prezentace tohoto obřího letounu na veřejné akci jako jsou Dny NATO je proto skutečnou raritou, o to více si ceníme toho, že se nám jeho návrat po třech letech podařilo dojednat,“ vyzdvihuje předseda Jagello 2000 Zbyněk Pavlačík a dodává: „Tím nicméně účast holandských vzdušných sil nekončí, jelikož budou na statické ukázce prezentovány také divácky oblíbené stíhací letouny F-16.“

Transportní a tankovací letouny s označením KDC-10 vznikly modifikací strojů DC-10, které RNLAF zakoupilo v roce 1992 od civilní letecké společnosti Martinair. Letoun je schopný letět až se 112 tunami paliva současně s více než 40 tunami nákladu. Doplňování paliva ve vzduchu provádí tanker pomocí systému RARO, jenž díky pěti kamerám přenáší trojrozměrný obraz do operační kabiny, odkud se joystickem ovládá tankovací trubice. Z tankeru je možné takto přečerpat zhruba 1 750 litrů paliva za minutu.

KDC-10 zároveň představují již čtvrtou verzi transportního a tankovacího letounu, který se na Dnech NATO návštěvníkům představil – v předchozích letech se na mošnovském letišti ukázaly americký tanker KC-135, francouzský C-135FR a švédský KC-130. Ze všech uvedených je však KDC-10 zdaleka největší - dosahuje výšky 17 metrů, čímž o více než pět metrů převyšuje jak KC-135, tak i na Mošnově dobře známý bombardér B-52, jehož překonává i délkou - 55 m oproti 48 m. 

Domovem nizozemských strojů KDC-10 se stala 334. dopravní letka v Eindhovenu, odkud jsou pravidelně vysílány do zahraničních vojenských i humanitárních misí.  V minulosti se jednalo například o operaci Enduring Freedom v Iráku či humanitární pomoc pro zemětřesením zasažené Haiti, před nedávnem pak letoun KDC-10 sloužil k doplňování paliva nizozemských stíhacích letounů F-16 a dalších aliančních strojů v bojové operaci proti tzv. Islámskému státu v Iráku a Sýrii.

Na viděnou
na Dnech NATO v Ostravě
& Dnech Vzdušných sil Armády České republiky!

Generálním partnerem Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR je společnost
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.


Partnerský stát

Special Partner Nation

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER

Pivovar Zubr

HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER
HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER

Česká televize