POTVRZENÁ ÚČAST 2018     1x F-16 (D); 1x C-130 (S) 6x PC-9M (D) 1x F-16 (D) 1x F-18 (D) 1x Rafale (D) 1x EF Typhoon (S); 1x P-3C (S); 1x Sea King (S); 1x Sea Lynx (S); 1x EC-135 (S); 1x Bell 206 (S) 1x JAS-39 (D) 1x AS365 (S); 1x C-27 (S); 2x L-39 (S)  1x DA-20 (S); 1x P-3C (S) 1x F-16 (D); 6x TS-11 (D); 1x F-16 (S)  1x C-27 (S); 1x MiG-29 (D); 1x UH-60 (S)  1x EF Typhoon (D) 1x SK 35 Draken (D); 1x AJS37 Viggen (D); 1x J32 Lansen (D); 1x Saab 105 (Supp)   

Sea King

Vrtulník Sea King vyvinula firma Sikorsky Aircraft koncem padesátých let minulého století, a to pod továrním označením S-61. Stroj byl původně určen pro ochranu letadlových lodí amerického námořnictva před nepřátelskými ponorkami. Prototyp absolvoval zálet 11. března 1959 a US Navy převzala první sériové stroje během června o dva roky později. Vrtulníky původně nesly označení HSS-2, od roku 1962 pak SH-3. Konstruktéři firmy Sikorsky Aircraft dali Sea Kingu do vínku robustní trup s člunovitou spodní částí, jenž dovoluje operace z vodní hladiny. Jinak je stroj vybaven tříkolovým podvozkem ostruhového typu se zatahovacími hlavními nohami. Pro pohon pětilistého nosného rotoru a ocasní vyrovnávací vrtule byla vybrána dvojice turbohřídelových motorů General Electric T58-GE-10 o výkonu po 1043 kW (1400 k).

Protiponorkové vrtulníky Sea King se záhy po svém uvedení do služby ukázaly jako velmi zdařilé. To umožnilo vznik dalších variant: například pro osobní a nákladní přepravu, jako nosič elektronické výbavy pro tzv. včasnou výstrahu i jako stroj pro pátrací a záchrannou službu SAR (Search and Rescue). Není proto divu, že po těchto vrtulnících postupně sáhly ozbrojené síly téměř pětadvaceti zemí a že si práva na licenční produkci zakoupily další firmy – především Agusta, Mitsubishi a Westland, jehož stroje jsou v Evropě stále provozovány například německým námořnictvem. Tyto vrtulníky, poháněné dvěma 1238kW (1660k) turbohřídelovými motory Rolls-Royce Gnome H1400 dále slouží k osobní a nákladní dopravě i v letecké záchranné službě.

 

 

Hlavní technické údaje

Průměr nosného rotoru 18,90 m
Délka s otáčejícími se rotory 22,15 m
Výška 5,13 m
Hmotnost prázdného stroje 6 241 kg
Maximální vzletová hmotnost 9 752 kg
Maximální rychlost 232 km/h
Dostup 3 050 m
Dolet 1 482 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 

Partnerský stát

Special Partner Nation

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER

Pivovar Zubr

HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER
HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER

Česká televize