POTVRZENÁ ÚČAST 2018     1x F-16 (D); 1x C-130 (S) 6x PC-9M (D) 1x F-16 (D) 1x F-18 (D) 1x Rafale (D) 1x EF Typhoon (S); 1x P-3C (S); 1x Sea King (S); 1x Sea Lynx (S); 1x EC-135 (S); 1x Bell 206 (S) 1x JAS-39 (D) 1x AS365 (S); 1x C-27 (S); 2x L-39 (S)  1x DA-20 (S); 1x P-3C (S) 1x F-16 (D); 6x TS-11 (D); 1x F-16 (S)  1x C-27 (S); 1x MiG-29 (D); 1x UH-60 (S)  1x EF Typhoon (D) 1x SK 35 Draken (D); 1x AJS37 Viggen (D); 1x J32 Lansen (D); 1x Saab 105 (Supp)   

MiG-29AS

Nejvýkonnějším typem současného slovenského vojenského letectva je nadzvukový MiG-29, který byl v nedávné době modernizován.

Letoun MiG-29 vznikl v tehdejším Sovětském svazu v první polovině 70. let jako protiváha novým americkým strojům F-16 a F/A-18. Letadlo bylo primárně určeno k vybojování vzdušné nadvlády nad stroji protivníka, čemuž byla podřízena i jeho aerodynamická koncepce, kdy i trup byl navržen k vytváření vztlaku a tím dosažení větší manévrovatelnosti. K pohonu byla vybrána dvojice motorů RD-33 o maximálním tahu s přídavným spalováním po 81,40 kN. První prototyp vzlétl 6. října 1977. Letoun byl postupně modernizován a z čistě stíhacího stroje se stal víceúčelový, schopný přesných útoků na pozemní cíle. Výroba jeho nejnovějších verzí probíhá dodnes.

Jedním z uživatelů bylo od roku 1989 také Československo, které provozovalo dvacítku strojů. Při dělení federace v roce 1992 připadla polovina strojů České republice. Tyto byly v roce 1995 vyměněny s Polskem za vrtulníky W-3A Sokol.

Druhou polovinu získalo Slovensko, kde dodnes tvoří MiGy 29 páteř letectva. Jejich počet byl v létech 1993 až 1996 navýšen přímými dodávkami z Ruska o dalších čtrnáct kusů. V létech 2005 až 2006 bylo dvanáct letounů modernizováno na standard jednosedadlové verze MiG-29AS a dvousedadlové MiG-29UBS. Stroje například dostaly nové displeje, radiostanice, navigační vybavení a identifikační systém západního původu. Slovenské MiGy 29AS také drží hotovost v rámci Integrovaného systému protivzdušné obrany Severoatlantické aliance NATINAMDS. Všechny „Devětadvacítky“ jsou soustředěny u Bojové letky na základně Sliač.

Hlavní technické údaje

Rozpětí 11,43 m
Délka 17,32 m
Výška 4,73 m
Hmotnost prázdného stroje 10 900 kg
Maximální vzletová hmotnost 18 480 kg
Maximální rychlost 2 445 km/h
Dostup 18 000 m
Dolet 2 900 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 

Partnerský stát

Special Partner Nation

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER

Pivovar Zubr

HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER
HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER

Česká televize