POTVRZENÁ ÚČAST 2018     1x F-16 (D); 1x C-130 (S) 6x PC-9M (D) 1x F-16 (D) 1x F-18 (D) 1x Rafale (D) 1x EF Typhoon (S); 1x P-3C (S); 1x Sea King (S); 1x Sea Lynx (S); 1x EC-135 (S); 1x Bell 206 (S) 1x JAS-39 (D) 1x AS365 (S); 1x C-27 (S); 2x L-39 (S)  1x DA-20 (S); 1x P-3C (S) 1x F-16 (D); 6x TS-11 (D); 1x F-16 (S)  1x C-27 (S); 1x MiG-29 (D); 1x UH-60 (S)  1x EF Typhoon (D) 1x SK 35 Draken (D); 1x AJS37 Viggen (D); 1x J32 Lansen (D); 1x Saab 105 (Supp)   

F-16AM Fighting Falcon

Nadzvukový stroj F-16 Fighting Falcon patří v současnosti k nejrozšířenějším víceúčelovým letounům. Výroba již výrazně překročila 4000 kusů a stále běží. Původní návrh vznikl u společnosti General Dynamics (nyní Lockheed Martin) jako odpověď na program LWF (Light Weight Fighter), jehož prostřednictvím americké vojenské letectvo počátkem sedmdesátých let hledalo lehký stíhací letoun.

První prototyp YF-16 vzlétl k úvodnímu letu ze základny Edwards v Kalifornii 20. ledna 1974. V červnu 1975 se rozhodly vlády Belgie, Dánska, Nizozemska a Norska ke společnému nákupu strojů F-16 verzí A (jednosedadlové) a B (dvousedadlové), jimiž hodlaly nahradit provozované F-104G Starfighter. Téměř všechny letouny určené pro tyto zákazníky byly licenčně vyrobeny u společností SABCA v Belgii (pro domácí letectvo a Dánsko) a u Fokkeru v Holansku (pro Nizozemsko a Norsko). Do služby pak první letouny přišly v těchto zemích v létech 1979 a 1980. V současné době jsou již letouny těchto čtyř letectev modernizovány na standard verzí F-16AM a BM a svým vybavením se přibližují nejnovějším vyráběným verzím F-16C a D bloků řady 50.

Stroj je poháněn motorem Pratt & Whitney F100-PW-220E o maximálním tahu s přídavným spalováním 107,4 kN. Základ výzbroje představuje vestavěný šestihlavňový rotační kanon M61A1 Vulcan ráže 20 mm. Na závěsníky pod křídlem a trupem je možné kromě přídavných palivových nádrží například podvěsit nejrůznější protiletadlové a protizemní řízené střely, laserově naváděné pumy, průzkumné a radioelektronické kontejnery.

Hlavní technické údaje

Rozpětí 10,00 m
Délka 15,03 m
Výška 5,09 m
Hmotnost prázdného stroje 7 387 kg
Maximální vzletová hmotnost 17 010 kg
Maximální rychlost 2 350 km/h
Dostup 16 750 m
Dolet 3 900 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 

Partnerský stát

Special Partner Nation

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER

Pivovar Zubr

HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER
HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER

Česká televize