POTVRZENÁ ÚČAST 2018     1x F-16 (D); 1x C-130 (S) 6x PC-9M (D) 1x F-16 (D) 1x F-18 (D) 1x Rafale (D) 1x EF Typhoon (S); 1x P-3C (S); 1x Sea King (S); 1x Sea Lynx (S); 1x EC-135 (S); 1x Bell 206 (S) 1x JAS-39 (D) 1x AS365 (S); 1x C-27 (S); 2x L-39 (S)  1x DA-20 (S); 1x P-3C (S) 1x F-16 (D); 6x TS-11 (D); 1x F-16 (S)  1x C-27 (S); 1x MiG-29 (D); 1x UH-60 (S)  1x EF Typhoon (D) 1x SK 35 Draken (D); 1x AJS37 Viggen (D); 1x J32 Lansen (D); 1x Saab 105 (Supp)   

Eurofighter Typhoon

Vývoj nového víceúčelového bojového letounu byl zahájen v polovině 80. let minulého století, kdy řada evropských letectev řešila potřebu náhrady starších typů. Smlouvu o spolupráci na projektu označeném jako Eurofighter podepsaly v roce 1985 hned čtyři země - Velká Británie, Německo, Itálie a Španělsko, které také vytvořily výrobní konsorcium. První prototyp Eurofighteru vzlétl 27. března 1994 a poté následovala série náročných testů. K podpisu první objednávky došlo v lednu 1998. Ve stejném roce dostal letoun také oficiální bojové jméno Typhoon.

Podle smlouvy z roku 1998 mělo být vyrobeno celkem 620 strojů, nicméně v souvislosti s ekonomickými možnostmi jednotlivých armád a také současnou vojensko-politickou situací v Evropě se tento počet zřejmě sníží. Své první Typhoony převzalo Německo v srpnu 2003, Španělsko v září 2003, Velká Británie v prosinci 2003 a Itálie v únoru 2004. I přes silnou konkurenci ve své třídě získali výrobci Eurofighteru další zákazníky. Rakousko převzalo první z 15 objednaných strojů v červenci 2007. Celkem 72 letounů objednala v srpnu 2006 také Saúdská Arábie, první byl předán v červnu 2009. Letouny má také objednány Omán a Kuvajt.

Eurofighter Typhoon je dvoumotorový proudový víceúčelový bojový letoun schopný vzdušného boje jak na krátkou vzdálenost, tak i za hranicí viditelnosti, stejně tak jako úderů na pozemní či námořní cíle a průzkumných úkolů. Všechny typy operačních úkolů může plnit i v rámci jediného letu. Konstrukci stroje tvoří z 82 % kompozitní materiály, založené především na uhlíkových vláknech, a jen pouhých 15 % připadá na kovové součásti. Pohon letounu zajišťují dva proudové motory Eurojet EJ200, každý s maximálním tahem 90 kN. Díky nim dokáže udržovat nadzvukovou rychlost i bez nutnosti přídavného spalování paliva. Základem výzbroje je kanon Mauser BK-27 ráže 27 mm. Na celkem 13 závěsných bodech pod trupem a křídlem pak může být umístěna široká škála řízené protiletadlové i protemní munice.

 

Hlavní technické údaje

Rozpětí 10,95 m
Délka 15,96 m
Výška 5,28 m
Hmotnost prázdného stroje 11 000 kg
Maximální vzletová hmotnost 23 500 kg
Maximální rychlost 2 495 km/h
Dostup 19 800 m
Dolet 3 790 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 

Partnerský stát

Special Partner Nation

Partneři

TITULÁRNÍ PODPORA

Moravskoslezský kraj

HLAVNÍ PODPORA

GENERÁLNÍ PARTNER AERO Vodochody
EXKLUZIVNÍ PARTNER Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
HLAVNÍ STRATEGICKÝ PARTNER LOM Praha
HLAVNÍ PARTNER
HLAVNÍ PRODUKTOVÝ PARTNER

Pivovar Zubr

HLAVNÍ MARKETINGOVÝ PARTNER
HLAVNÍ MEDIÁLNÍ PARTNER

Česká televize