Dny NATO v Ostravě & Dny vzdušných sil AČR

POTVRZENÁ ÚČAST 2017  

L-39ZA Albatros

Tisíce pilotů v řadě zemí světa vděčí za získání prvních leteckých zkušeností s proudovou technikou typu L-39 Albatros, který však není jenom letounem pro začátečníky, ale sloužil rovněž ke kondičnímu létání kosmonautů. Ve výrobě ve vodochodském Aeru navázal na svého neméně slavného předchůdce L-29 Delfin.

Na počátku dlouhé řady 2892 vyrobených exemplářů stál prototyp, se kterým tovární pilot Ing. Rudolf Duchoň zahájil v den padesátého výročí vyhlášení naší státnosti, 28. října 1968, pojížděcí zkoušky. K prvnímu letu prototypu L-39 Albatros došlo o týden později, 4. listopadu.

K novému letounu byl vyvinut celý výcvikový a diagnostický systém a vedle základního cvičného provedení označovaného jako L-39C byla v polovině sedmdesátých let vyvinuta také verze L-39V, určená pro vlek střeleckých terčů. Pro potřeby rozšířeného výcviku začala být již v roce 1973 připravována verze vyzbrojená dvojhlavňovým kanonem GŠ-23 ráže 23 mm, neseným v odnímatelném pouzdře pod trupem, označená L-39ZA, poháněná motorem AI-25TL o maximálním tahu 16,87 kN.

Albatros byl exportován do mnoha zemí světa, kde dodnes slouží k plné spokojenosti v nejrůznějších rolích. Jeho výrobce, společnost Aero Vodochody Aerospace, v současné době připravuje novou generaci, typ L-39NG.

 

 

Hlavní technické údaje

Rozpětí 9,44 m
Délka 12,13 m
Výška 4,70 m
Hmotnost prázdného stroje 3 400 kg
Maximální vzletová hmotnost 5 500 kg
Maximální rychlost 850 km/h
Dostup 11 000 m
Dolet 1 650 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 


Počet online uživatelů: 7

 


Audiopro

Letiště Ostrava a.s.

CEVRO Institut

Aeromedia

Kagero Publishing