Dny NATO v Ostravě & Dny vzdušných sil AČR

POTVRZENÁ ÚČAST 2017  

Eurofighter Typhoon

Vývoj nového víceúčelového bojového letounu byl zahájen v polovině 80. let minulého století, kdy řada evropských letectev řešila potřebu náhrady starších typů. Smlouvu o spolupráci na projektu označeném jako Eurofighter podepsaly v roce 1985 hned čtyři země - Velká Británie, Německo, Itálie a Španělsko, které také vytvořily výrobní konsorcium. První prototyp Eurofighteru vzlétl 27. března 1994 a poté následovala série náročných testů. K podpisu první objednávky došlo v lednu 1998. Ve stejném roce dostal letoun také oficiální bojové jméno Typhoon.

Podle smlouvy z roku 1998 mělo být vyrobeno celkem 620 strojů, nicméně v souvislosti s ekonomickými možnostmi jednotlivých armád a také současnou vojensko-politickou situací v Evropě se tento počet zřejmě sníží. Své první Typhoony převzalo Německo v srpnu 2003, Španělsko v září 2003, Velká Británie v prosinci 2003 a Itálie v únoru 2004. I přes silnou konkurenci ve své třídě získali výrobci Eurofighteru další zákazníky. Rakousko převzalo první z 15 objednaných strojů v červenci 2007. Celkem 72 letounů objednala v srpnu 2006 také Saúdská Arábie, první byl předán v červnu 2009. Letouny má také objednány Omán a Kuvajt.

Eurofighter Typhoon je dvoumotorový proudový víceúčelový bojový letoun schopný vzdušného boje jak na krátkou vzdálenost, tak i za hranicí viditelnosti, stejně tak jako úderů na pozemní či námořní cíle a průzkumných úkolů. Všechny typy operačních úkolů může plnit i v rámci jediného letu. Konstrukci stroje tvoří z 82 % kompozitní materiály, založené především na uhlíkových vláknech, a jen pouhých 15 % připadá na kovové součásti. Pohon letounu zajišťují dva proudové motory Eurojet EJ200, každý s maximálním tahem 90 kN. Díky nim dokáže udržovat nadzvukovou rychlost i bez nutnosti přídavného spalování paliva. Základem výzbroje je kanon Mauser BK-27 ráže 27 mm. Na celkem 13 závěsných bodech pod trupem a křídlem pak může být umístěna široká škála řízené protiletadlové i protemní munice.

 

Hlavní technické údaje

Rozpětí 10,95 m
Délka 15,96 m
Výška 5,28 m
Hmotnost prázdného stroje 11 000 kg
Maximální vzletová hmotnost 23 500 kg
Maximální rychlost 2 495 km/h
Dostup 19 800 m
Dolet 3 790 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 


Počet online uživatelů: 7

 


Audiopro

Letiště Ostrava a.s.

CEVRO Institut

Aeromedia

Kagero Publishing