Dny NATO v Ostravě & Dny vzdušných sil AČR

Jazyk / Language: CZ EN

       

POTVRZENÁ ÚČAST 2015      GR 1x An-26 (S)   1x C-27J Spartan (S) 1x E-3A AWACS (S) 1x C-130 (S) 1x An-28TD (S); 1x C-295 (S); 1x SW-4 (D); 1x SW-4 (S); 8x PZL-130 (D) 1x King Air (S); 1x Lynx Mk8 (D); 1x Tornado GR.4 (S)

Pro návštěvníky

Pro partnery

MiG-29AS

Nejvýkonnějším typem současného slovenského vojenského letectva je nadzvukový MiG-29, který byl v nedávné době modernizován.

Letoun MiG-29 vznikl v tehdejším Sovětském svazu v první polovině 70. let jako protiváha novým americkým strojům F-16 a F/A-18. Letadlo bylo primárně určeno k vybojování vzdušné nadvlády nad stroji protivníka, čemuž byla podřízena i jeho aerodynamická koncepce, kdy i trup byl navržen k vytváření vztlaku a tím dosažení větší manévrovatelnosti. K pohonu byla vybrána dvojice motorů RD-33 o maximálním tahu s přídavným spalováním po 81,40 kN. První prototyp vzlétl 6. října 1977. Letoun byl postupně modernizován a z čistě stíhacího stroje se stal víceúčelový, schopný přesných útoků na pozemní cíle. Výroba jeho nejnovějších verzí probíhá dodnes.

Jedním z uživatelů bylo od roku 1989 také Československo, které provozovalo dvacítku strojů. Při dělení federace v roce 1992 připadla polovina strojů České republice. Tyto byly v roce 1995 vyměněny s Polskem za vrtulníky W-3A Sokol.

Druhou polovinu získalo Slovensko, kde dodnes tvoří MiGy 29 páteř letectva. Jejich počet byl v létech 1993 až 1996 navýšen přímými dodávkami z Ruska o dalších čtrnáct kusů. V létech 2005 až 2006 bylo dvanáct letounů modernizováno na standard jednosedadlové verze MiG-29AS a dvousedadlové MiG-29UBS. Stroje například dostaly nové displeje, radiostanice, navigační vybavení a identifikační systém západního původu. Slovenské MiGy 29AS také drží hotovost v rámci Integrovaného systému protivzdušné obrany Severoatlantické aliance NATINAMDS. Všechny „Devětadvacítky“ jsou soustředěny u Bojové letky na základně Sliač.

Hlavní technické údaje

Rozpětí 11,43 m
Délka 17,32 m
Výška 4,73 m
Hmotnost prázdného stroje 10 900 kg
Maximální vzletová hmotnost 18 480 kg
Maximální rychlost 2 445 km/h
Dostup 18 000 m
Dolet 2 900 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 


Počet online uživatelů: 6

 


Audiopro

Aeromedia

Kagero Publishing