Dny NATO v Ostravě & Dny vzdušných sil AČR

Jazyk / Language: CZ EN

       

POTVRZENÁ ÚČAST 2015      GR 1x An-26 (S)   1x C-27J Spartan (S) 1x E-3A AWACS (S) 1x C-130 (S) 1x An-28TD (S); 1x C-295 (S); 1x SW-4 (D); 1x SW-4 (S); 8x PZL-130 (D) 1x King Air (S); 1x Lynx Mk8 (D); 1x Tornado GR.4 (S)

Pro návštěvníky

Pro partnery

F-16AM Fighting Falcon

Nadzvukový stroj F-16 Fighting Falcon patří v současnosti k nejrozšířenějším víceúčelovým letounům. Výroba již výrazně překročila 4000 kusů a stále běží. Původní návrh vznikl u společnosti General Dynamics (nyní Lockheed Martin) jako odpověď na program LWF (Light Weight Fighter), jehož prostřednictvím americké vojenské letectvo počátkem sedmdesátých let hledalo lehký stíhací letoun.

První prototyp YF-16 vzlétl k úvodnímu letu ze základny Edwards v Kalifornii 20. ledna 1974. V červnu 1975 se rozhodly vlády Belgie, Dánska, Nizozemska a Norska ke společnému nákupu strojů F-16 verzí A (jednosedadlové) a B (dvousedadlové), jimiž hodlaly nahradit provozované F-104G Starfighter. Téměř všechny letouny určené pro tyto zákazníky byly licenčně vyrobeny u společností SABCA v Belgii (pro domácí letectvo a Dánsko) a u Fokkeru v Holansku (pro Nizozemsko a Norsko). Do služby pak první letouny přišly v těchto zemích v létech 1979 a 1980. V současné době jsou již letouny těchto čtyř letectev modernizovány na standard verzí F-16AM a BM a svým vybavením se přibližují nejnovějším vyráběným verzím F-16C a D bloků řady 50.

Stroj je poháněn motorem Pratt & Whitney F100-PW-220E o maximálním tahu s přídavným spalováním 107,4 kN. Základ výzbroje představuje vestavěný šestihlavňový rotační kanon M61A1 Vulcan ráže 20 mm. Na závěsníky pod křídlem a trupem je možné kromě přídavných palivových nádrží například podvěsit nejrůznější protiletadlové a protizemní řízené střely, laserově naváděné pumy, průzkumné a radioelektronické kontejnery.

Letouny F-16 belgického letectva jsou v současnosti provozovány na základnách Florennes – 1. a 350. peruť, a Kleine Brogel – 31. a 349. peruť a přeškolovací jednotka OCU.

Hlavní technické údaje

Rozpětí 10,00 m
Délka 15,03 m
Výška 5,09 m
Hmotnost prázdného stroje 7 387 kg
Maximální vzletová hmotnost 17 010 kg
Maximální rychlost 2 350 km/h
Dostup 16 750 m
Dolet 3 900 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 


Počet online uživatelů: 6

 


Audiopro

Aeromedia

Kagero Publishing